fredag 5 september 2008

Elias busunge

Idag har jag varit på jobbet, sista dagen denna veckan.
Ett tag krånglade maskinerna som bara den, kallade på vävlagaren och så gick jag över till maskinen snett över för att starta den. Känner på den och den känns slapp (den hade stannat på grönt).
Kanske ska förklara varför de olika färgerna lyser:
Vit lampa - kan vara dåligt med olja, annars stannar den på vitt för att den vill ;-)
Röd lampa - Väftgarnet är det nåt fel med, väftgarnet är det som går vågrätt på en tapet
Orange lampa - tänds denna så är det dags för styckbyte. stycket är en bom med råväv på. Råväven går till en annan avdelning för att bli tapet.
Grön lampa: Det är nåt fel på varpgarnet. Varpgarnet är det som går lodrätt på en tapet.

Jaja, maskinen hade stannat på grönt men jag såg inget fel, mer än att väven kändes slapp. Vävlagaren kom dit och kollade och kände, han startade den och stannade den igen för nåt va fel. Han går tillbaka till den vävstolen han lagade innan och jag går och sopar vidare. Jag sopar bakom den "slappa" maskinen och ser vävlagaren springa till den "slappa" maskinen och jag tittar ner på bommen (bommen är den där alla varptrådarna är.) och den rullar fast maskinen är av, katastrof!!
R (vävlagaren) börjar backa bommen vilket inte heller va så jättebra, vi han dock rädda den innan det skulle bli en sånt jäkla ryck så trådarna skulle brista. Bommen rullar och rullar, vi höll fast den och ser att den som håller fast kugghjulet trillat bort. Haha, inte så kul för produktionen kanske, men lite kul va det ;-) Jaja, han fick lagat den iallafall.

Sen när jag kommer hem så står min älskling och lagar en jättegod middag. Vi sätter oss ner och äter den, ungarna äter som aldrig förr.
Iallafall, vi bestämde oss för att göra wienerbröd i ugnen. (Är det nån som kollar i ugnen innan den startas?)
Vi väntar på att ugnen blir varm och känner att det börjar osa plast. Öppnar ugnen och stänger av den illa kvickt. Ungen (läs:Elias) har då stoppat in tre st plastglas (IKEA), en tupperware-sil (inte den gröna utan det vita locket till den) och kattens boll.

Gissa hur skoj detta va att rengöra. (Mathias gjorde detta, inte jag hehe)
Så nu blev det inga wienerbröd för oss inte.

Inga kommentarer: